Voor LinQuake is thuiswerken in deze tijd technologisch gezien geen probleem; communicatie met onze klanten vond vaak al online plaats, net als delen van de documentatie. Dat we elkaar missen als collega’s spreekt voor zich, dus stiekem hopen we natuurlijk wel dat het niet te lang meer duurt. Voor collega Pieter is deze situatie het gespreksonderwerp van de dag met onze klanten. Hij schrijft erover:
Werken jullie ook vanuit huis? En hoe bevalt dat dan? Die vragen stel ik vaak in de gesprekken die ik nu heb met onze klanten. Soms leidt dat tot leuke bespiegelingen over het nieuwe werken met kleine kinderen om je heen. Ook lopen gesprekken soms wat hortend en stotend, omdat juist een van die kinderen tussendoor om aandacht vraagt. Ondanks alle komische filmpjes die ik toegezonden krijg over de schijnbaar moeizame en delicate verhoudingen thuis tussen partners, heeft geen van mijn gesprekspartners daar iets negatiefs over te vertellen. Gelukkig geen verhulde, wanhopige hulpkreten dus.
Uiteraard praten we ook veel over de zakelijke kant van de coronacrisis. Veel klanten hebben het best wel moeilijk, maar zijn toch positief gestemd. Iedereen beschouwt het als een tijdelijke situatie. Wel zijn er grote verschillen tussen branches. Alles wat te maken heeft met bijvoorbeeld food, klussen, bomen en planten of (tuin)meubels blijkt beter te draaien dan voor de crisis. Daar kun je je wel een voorstelling bij maken. Maar een klant die in allerlei soorten epoxy handelt ziet zijn omzet ook hard groeien, terwijl hij daar zelf geen verklaring voor heeft. Soms is het dus ook ongewis.
Wat me opvalt is dat klanten op een geheel eigen wijze reageren als het wat minder gaat. Zo sprak ik een klant die me vertelde dat hij zijn internationale ambities naar achteren heeft geschoven. Zijn omzet was met zo’n 50% was gedaald en hij heeft dus even wat anders aan zijn hoofd. In het gesprek meteen daarna werd door een andere klant een soortgelijk beeld geschetst over zijn omzet; ook die was 50% gezakt. Zijn reactie echter: ‘Pieter, ik heb dus nu geen andere keuze dan mijn markten snel te verbreden en vol in te zetten op internationalisering.’ Ik was het daar natuurlijk helemaal mee eens. Het komt wel goed in ondernemend Nederland.
Pieter Cramer
Terug naar overzicht